Saturday 9 July 2011

Cultuurschok

Uit een encyclopedie: "cultuurschok: Dit treedt op als mensen in een andere cultuur erg in de war raken."

Wikipedia:"Culture shock is the difficulty people have adjusting to a new culture that differs markedly from their own. The shock of moving to a foreign country often consists of distinct phases, though not everyone passes through these phases and not everyone is in the new culture long enough to pass through all four.[1] There are no fixed symptoms ascribed to culture shock as each person is affected differently."

Ik zal een andere keer nog wel ingaan op de verschillende fases van een cultuurschok. Nu is het zo dat ik  opeens een andere wereld ingegaan ben. Nee ik ben niet verhuisd, ik heb geen dozen ingepakt (dat heeft mijn zusje net gedaan). Ik ben de wereld van twitter ingestapt. Ik wist dat die bestond maar daar hield het ook wel op, meer wist ik er niet over. Deze week heb ik een account aangemaakt. Ik hoop dat ik het goede woord gebruik. Weet je bij een nieuwe wereld of een nieuw land hoort een nieuwe taal. Het kost vaak even tijd om die nieuwe taal eigen te maken. Gelukkig is het soms mogelijk om wat hulp te krijgen. Zo heb ik Twitter voor beginners: 10 do's en 10 don'ts gevonden geschreven door Sanne Roemen. Nieuwe woorden in het twitter land zijn "hastags", "retweeten", en "eyeballs" (volgers). Vandaag heb ik voor het eerst een twitter bericht verzonden. Die is als het goed is ook op deze blog te zien. Ja je kunt mij nu op twitter volgen. Voor mij een bijzondere dag. Voor jou was het misschien een gewone dag. Maak van die gewone dag een bijzondere dag: doe iets nieuws.

Ik heb nog een beetje last van de cultuurschok. Ik begrijp nog niet alles in het nieuwe twitter land. Ik ben nog om mij heen aan het kijken, en aan het observeren. Voorzichtig neem ik kleine stapjes. Net twitter tips gevonden, die helpen mij vast nog een beetje verder op weg. Ik raak nog een beetje in de war van die tekens en de afkortingen.

Bij een verhuizing naar een ander land is die dag speciaal het is het begin van een nieuwe fase, een nieuw hoofdstuk in jou leven maar voor de mensen om je heen is het een gewone dag. Weet je wat helpt als je naar een nieuw land gaat? Het helpt om iets te weten over wat een cultuurschok is. Wat zijn die fases waar je door heen kunt gaan? Hoe zit het? Als ik terug denk aan mijn begin tijd in Nederland dan weet ik dat ik last heb gehad van een cultuurschok, alleen toen wist ik het niet. Weet je, kennis geeft macht. Het helpt je om jezelf beter te begrijpen.

Ik zou erg graag een reactie willen ontvangen van je. Onderaan elk bericht is de mogelijkheid om te reageren. Ik hoor graag van je.

4 comments:

  1. Ik wil je graag bedanken voor je blog! Ik vind het informatief, leuk om te lezen en doet je soms stil staan bij hele "normale"zaken.

    Naar aanleiding van je stuk over cultuurshock, moest ik nadenken over mijn eigen "kleine"verandering, die toch ook al als heel ingrijpend voelde.

    Als je in Nederland van de stad naar het platteland, zeg maar de "polder" verhuisd, kom je ook een hoop "nieuwe, ongeschreven regels" tegen.

    Zo is iedereen op zaterdagochtend om 08.00 uur actief, het bruist van het leven. De tuin wordt gewiet, het huis wordt geschilderd, de boeren zijn op het land bezig. Kom ik om 10.00 uur met slaperige ogen beneden, kijkt men mij vreemd aan en krijg ik regelmatig te horen of mijn matras nu niet versleten is?

    De zondag is een rustdag, waag het niet om dan te besluiten je auto eens te wassen of een andere praktische klus te gaan doen.

    Ook in Nederland zijn er veel van die verschillen. Verschillen als zijnde ongeschreven regels. Je leert ze niet uit een boek, maar door te observeren wat er om je heen gebeurd.

    Nu na twee jaar voel ik me al een echte "polder-vrouw".

    ReplyDelete
  2. Hoi Judith, dank je wel. Je hebt helemaal gelijk, zelfs bij een verhuizing binnen de grenzen van een land kunnen er (veel) cultuur verschillen zijn. Je beschrijft het heel duidelijk. Nu wij met z'n allen steeds vaker, verder weg en makkelijker verhuizen zullen wij het allemaal ook steeds vaker meemaken. Ik wens je veel plezier in de "polder"!

    ReplyDelete
  3. Die twee jaar waar Judith over praat komt mij bekend voor.
    In mijn atck ervaring (en ik zit nu middenin m'n 16e? verhuizing) heb ik geleerd dat het eigenlijk wel 2 volle jaren duurt voordat je de weg leert kennen in een nieuwe plaats en cultuur. Je weet misschien al veel sneller hoe je van A naar B moet maar om erbij te horen en de gewoontes en gebruiken te begrijpen... Zeker lastig als je vaker dan dat verhuisd want dan kan je best een tijd "verdwaald" voelen.

    Hee drieculturen- denk je dat je, door bewust te zijn van de cultuurschok, de overgang sneller kan verwerken? Okee, sneller is niet altijd beter maar toch...

    ReplyDelete
  4. Hoi PleuntjeenStephen, ja ik denk wel dat als je wat weet over een cultuurschok dat je je eigen gevoelens kunt relativeren en je eigen reactie beter kunt plaatsen. Is het al je 16de verhuizing? Nou sterkte met jullie nieuwe start. Ik ben benieuwd naar jullie ervaring in het nieuwe land. Deel je het met ons?

    ReplyDelete